Kaartverkoop

Over het algemeen kennen we 2 soorten van kaartverkoop:

1) de hardcopy kaartverkoop
Deze wordt vooral bij kleine evenementen ingezet met een beperkt aantal voorverkoopadressen. Voorbeelden van die adressen zijn bijvoorbeeld een VVV, Boekhandel of een ondernemer die medeorganisator is van een lokaal evenement.

Voordeel: vaak weinig kosten
Nadeel: geen actueel verkoopoverzicht, tijdsintensief om te kopen en geen data van kopers

2) online kaartverkoop
Wordt meestal ingezet bij wat grotere evenementen, gekoppeld aan een betaalsysteem.

Voordelen: actueel verkoopoverzicht, eenvoudig financieel beheer, data van kopers, duurzaam en eenvoudig toegankelijk.
Nadeel: in 1e opzet vaak duurder

Kaartverkoop is ook een goed systeem om in te zetten als je een bepaalde doelgroep wilt uitnodigen of als je beperkte ruimte hebt voor je evenement. Daarnaast heeft kaartverkoop nog een belangrijk veiligheidsaspect zowel bij de hardcopy verkoop als bij de online verkoop. Je kunt hiermee namelijk een namelijk een indruk krijgen wie je bezoekers zijn. Afhankelijk van de beperking die je wilt toepassen kun je hiermee sturend werken op aantal en doelgroep. Ook is het een tool die je goed kunt inzetten als het gaat om het inzichtelijk maken van je begroting en het monitoren van je inkomsten.

Bij online kaartverkoop heb je naast de reguliere ticketverkopers nu ook digitale systemen waarmee je zelf je ticketverkoop digitaal kunt regelen wat erg prettig is voor de kleinere evenementen. Bij kaartverkoop is het ook makkelijker om extra diensten te leveren en dit vooraf te regelen.

Muntverkoop

Muntverkoop is een prettige manier voor het verkopen van cateringproducten. Het is een eenvoudig systeem om je geldstromen te beheren en beperkt de financiële stromen met als gevolg dat je het betalingsverkeer beter kunt beheren. Daarnaast geeft het een enorme tijdwinst bij het betalen van cateringproducten. Wel vraagt het vaak extra werk bij het voorraad beheer. Bij grote evenementen zien we steeds vaker automaten voor het pinnen en uitgeven van munten. Bij kleine evenementen gebeurd de verkoop van munten vaak nog handmatig vanuit een muntenbak. Tegenwoordig zie je steeds vaker breekmunten.

Naast de genoemde voordelen is er nog een hele belangrijke: veel munten blijven in de broekzak, zijn wel betaald maar worden nooit meer gebruikt. De percentages daarvan kunnen flink oplopen. U doet er overigens wel verstandig aan om de muntjes indien gewenst, na afloop terug te nemen en dit vooraf aan te geven, dit om misverstanden te voorkomen.